FORUM DOLNOŚLĄSKICH REGIONALISTÓW



NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » HISTORIA DOLNEGO ŚLĄSKA » (DOLNO)ŚLĄSKA FLAGA

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 3 / 3    strony: 12[3]

(Dolno)Śląska Flaga

  
mboro
26.03.2010 19:59:28


Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Wrocław

Posty: 19 #505094
Od: 2009-10-28


Ilość edycji wpisu: 3
Tym razem moja radosna twórczość – czarno-złote barwy przyozdobione godłem Henryka Brodatego cool
Obrazek

PS. Dodatkowo weksylium w formie chorągwii rycerskiej bardzo szczęśliwy

Obrazek
_________________
Terra Silesiae – Patria Mea...
  
Electra17.08.2022 04:15:49
poziom 5

oczka
  
BOLKO_THE_STRAIGHT
28.03.2010 11:19:32
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Ziemia Świdnicka

Posty: 106 #506282
Od: 2009-11-15


Ilość edycji wpisu: 3
Choragiew fajna. Nawet ten czarny pasek niepotrzebny. Troche jak obecna flaga wojewodztwa, ktora uwazam za dobra. Lepiej jednak osobiscie podobala mi sie w wersji z orlem z grobowca Boleslawa Wysokiego (tego co wczesniej byl herbem wojewodztwa).

Obrazek

Podobna do obecnej flagi wojewodztwa wersje flagi wypatrzylem na malowidlach w mauzoleum piastowskim w Krzeszowie. Jest tam przedstawiona slaska delegacja na wizycie u papieza. Trzeba sie przyjrzec, zeby to dojrzec bo jakosc niestety nie jest najlepsza.



TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA



  
Silesian
28.03.2010 11:43:15
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Brassel Breslau Vratislav

Posty: 335 #506295
Od: 2009-8-5
Skąd wziąłeś tego orła na chorągwi rycerskiej??? jest Mega! mboro podoba mi się ta 4ta flaga Twoja

ostatnio dochodze to takiego samego zdania co Bolko - rozmawiałęm z urzędnikiem UMWD - u nich nie ma alternatywy - ta flaga obecna dla Woj Dol ma 3 zalety: jest kolor złoty! jest Orzeł i trzecia najważniejsza zaleta: wpaja obywatelom wizerunek zgorzelca!

prawdziwa flaga czarno złota tej funkcji nie ma - a dodanie orła gryzie się ze złotym kolorem tarchy herbowej - co widać we wklejonych przeze mnie flagach powyżej
_________________
Od Zielonej Góry po Katowice Śląsk jest jeden i jedną ma stolicę!
Silesia Imperior na wieki wieków!


Oddałem duszę moją, oddam i serce swe! za Odrę moją, za Wrocław i za Śląsk!

http://silesia.restituta.eu >> SILESIA RESTITUTA
http://enhancer.xt.pl/ - strona domowa
http://silesiaimperior.blogspot.com/ - emocjonalny blog o Śląsku i Wrocławiu

  
BOLKO_THE_STRAIGHT
28.03.2010 11:43:34
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Ziemia Świdnicka

Posty: 106 #506296
Od: 2009-11-15


Ilość edycji wpisu: 1
Znalazlem tez ciekawe informacje obalajace to co obecnie mozemy przeczytac na wikipedii pod haslem Herb Slaska.

Pisze tam:

Po raz pierwszy wizerunku orła użył na swej pieczęci książę opolski Kazimierz I w 1222 r. Jest to też najstarszy wizerunek orła jako godła książęcego na ziemiach polskich.

Jest to prawda, ale pierwszy znak slaskich piastow jest znany z pieczeci Henryka Brodatego. Nie byl to jednak jeszcze orzel. 2 lata po Kazimierzu w 1224 roku wizerunek orla jest obecny na pieczeci Henryka II zwanego Poboznym. Moze sa wsrod nas jacys wikipedysci, ktorzy mogli by sie zajac uzupelnieniem.

Orły śląskie

Pierwsze potwierdzone źródłowo godło Piastów śląskich znane jest z pieczęci Henryka I Brodatego z lat 1202/3 - 1234. W polu pieczęci widać postać księcia w pełnej zbroi, trzymającego w lewej ręce dużą tarczę normańską, pośrodku której widnieje równoramienny krzyż pod nim zaś łuk półksiężyca. Półksiężyc z krzyżem pojawił się także w rotach dokumentów trzebnickich z roku 1208, wydanych przez księcia. Funkcja znaku polegała na zastąpieniu własnoręcznego podpisu księcia, uwierzytelniającego cały dokument, przez tzw. signum manuale. Genezy tego znaku upatrywano w krucjacie dziada Henryka, Władysława Wygnańca z roku 1147, dyplomatyce papieskiej, kulcie księżyca u Słowian. Był to z pewnością osobisty znak wojskowo-rozpoznawczy księcia. Orzeł jako godło książęce pojawił się na pieczęciach śląskich w początkach XIII wieku. W roku 1222 na pieczęci konnej Kazimierza opolsko - raciborskiego, w 1224 na pieczęci pieszej Henryka II Pobożnego, księcia wrocławskiego. Mamy tu do czynienia z przypadkiem dziedziczenia godła, które w heraldyce europejskiej przyjęło się ostatecznie pod koniec XIII wieku. Po śmierci Henryka Pobożnego używana przezeń postać godła zniknęła z pieczęci jego synów - wszyscy trzej książęta: świdnicko-legnicki, wrocławski oraz głogowsko-żagański - usunęli z niej krzyż. W ten sposób powstało nowe godło Piastów dolnośląskich - orzeł zwrócony w prawo, z przepaską przez pierś i skrzydła. Do orła z przepaską i krzyżem powrócił pół wieku później książę głogowski Henryk III, wnuk Henryka Pobożnego. A sam orzeł z nasuniętymi na pierś i skrzydła przepaską i krzyżem zachował się jako herb u książąt na Żaganiu, Głogowie i Oleśnicy. Orzeł z przepaską ale bez krzyża stał się godłem Piastów brzeskich i wrocławskich. Piastowie legniccy na wspólnej tarczy połączyli orła z przepaską z nowym godłem - szachownicą. Książęta świdnicko-ziębiccy zmienili barwy pola i połowy orła - czerwono-czarny orzeł w srebrno-złotym polu Obecny herb dolnośląski wywodzi się z nagrobka Bolesława Wysokiego (zm. 1201) z roku 1225. To prawdopodobnie układ z 1202 roku dzielący Śląsk na dwie odrębne dzielnice był powodem dla którego herby dwóch najbliżej spokrewnionych ze sobą linii piastowskich były tak różne. Sam podział nastąpił dużo wcześniej. W 1172 roku ziemie leżące nad środkową i dolną Odrą zatrzymał Bolesław Wysoki, a terytorium wzdłuż górnej Odry przypadło Mieszkowi Plątonogiemu. Układ potwierdzający podział i wyznaczający granicę miedzy obu księstwami, wzdłuż tzw. przesieki śląskiej podpisał z mieszkiem Plątonogim już Henryk Brodaty syn Wysokiego. O złoto-błękitnej kombinacji barw orła górnośląskiego zaważyły prawdopodobnie wpływy heraldyki francuskiej i udział w wyprawie krzyżowej. W 1217 roku Kazimierz I opolsko-raciborski wraz z królem Węgier Andrzejem II, na którego dworze był częstym gościem, wyruszył na piątą wyprawę krzyżową. Wśród krzyżowców przeważali rycerze francuscy. Złoty orzeł na błękitnym polu ustalił się jako herb książąt górnośląskich za rządów jego syna, Władysława I (1246-1281) Orzeł opolski w koronie pojawił się po raz pierwszy w 1389 roku na pieczęci księcia opolskiego Bolka IV Starego.


Informacja stad. Jest tam wiecej ciekawych herbow i informacji o nich


TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA

  
Silesian
28.03.2010 12:00:49
poziom 4



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Brassel Breslau Vratislav

Posty: 335 #506300
Od: 2009-8-5
wikipedyści są - dbają o to by niektó¶zy nie zmieniali tam byle czego - np. ostatnio zniknęła tam informacja o stolicy Śląska i o błędnym określaniu Śląska jako GOP (itp.)
Z tego co pamiętam to redaktorzy Śląsk Info dbają o to - ale mogę się mylić
_________________
Od Zielonej Góry po Katowice Śląsk jest jeden i jedną ma stolicę!
Silesia Imperior na wieki wieków!


Oddałem duszę moją, oddam i serce swe! za Odrę moją, za Wrocław i za Śląsk!

http://silesia.restituta.eu >> SILESIA RESTITUTA
http://enhancer.xt.pl/ - strona domowa
http://silesiaimperior.blogspot.com/ - emocjonalny blog o Śląsku i Wrocławiu

  
mboro
28.03.2010 12:13:48


Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Wrocław

Posty: 19 #506307
Od: 2009-10-28
@Silesian
Do wykonania chorągwi wykorzystałem:
strzałka rysunek herbu Księstwa Ziębickiego z Wikipedii (autorstwa Poznaniaka i Bastiana)
Obrazek
strzałka program grafiki wektorowej Inkscape

@Bolko
Czarny pasek to ukłon w stronę Konrada Oleśnickiego oczko (poza tym jego orzeł patrzył ad sinister)

Na podanej przez Ciebie stronie (świetnej, skądinąd) napisano także:
Pierwszy znany wizerunek orła jako godła książąt śląskich widnieje na pochodzącej z 1222 roku pieczęci opolsko-raciborskiego Kazimierza I. W tarczy wiszącej na ramieniu księcia orzeł - z szeroko rozłożonymi skrzydłami - jest zwrócony w prawo. W 1224 roku pojawił się w tej postaci na pieczęci Henryka II Pobożnego, księcia dolnośląskiego.

Wychodziłoby na to, że syn na śląskim orle umieścił przepaskę ojca (praktycznie "dorzucając" tylko krzyż). A jednak na płycie nagrobnej dziada Henryka Pobożnego - wspomnianego przez Ciebie Bolesława I Wysokiego widnieje gotowy zgorzelec, który był wzorem dla poprzedniego herbu województwa dolnośląskiego:

Obrazek

Podsumowując:
strzałka i mnie podoba się obecna flaga województwa (nawet ta "poprawiona" stylizacja zgorzelca);
strzałka moja radosna twórczość, to moje przemyślenia i wynik m.in. wykorzystania pracy (ORZEŁ!) innych - profesjonalnych grafików;
strzałka niech historycy najpierw sami się dogadają i ustalą kiedy i kto użył pierwszego zgorzelca (lub innego zanku) piastów śląskich, a my się potem do tego ustosunkujemy...

pzdrwm cool
_________________
Terra Silesiae – Patria Mea...
  
BOLKO_THE_STRAIGHT
28.03.2010 12:52:27
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Ziemia Świdnicka

Posty: 106 #506320
Od: 2009-11-15


Ilość edycji wpisu: 9
Herb na plycie Boleslawa Wysokiego jest taki dlatego, ze plyta zostala wykonana w pozniejszym czasie. Na pieczeci Boleslawa Wysokiego, pochodzacej z jego czasow, nie ma herbu. Przedstawia ona jedynie wojownika z mieczem. Wizerunki pieczeci ze strony poczet.com

Obrazek

Napis- Bolezlaus Dux Zle

"Orla" uzyl tak jak pisze na wikipedii jako pierwszy Kazimierz Opolski. Wyprzedzil o 2 lata Henryka Poboznego. Jednak pierwszym znakiem slaskich piastow jest znak z pieczeci Henryka Brodatego- polksiezyc z krzyzem.

Oto ona- napis na niej- Sigillu Henrici Ducis Zlesie

Obrazek

Herb ksiestwa ziebickiego zostal zrobiony wg. blednych wskazowek ze strony

TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA

wiele osob powtarza bledna informacje stamtad, ze polowka orla byla niebieska. Najbardziej do popularyzacji blednej informacji przyczynia sie wikipedia. Mboro z niej wzial najprawdopodobniej orzelka. Orzel uzywany na wikipedii jest zmieniona kolorystycznie wersja orla z tarczy Bolka Swidnickiego z jego tumby w Krzeszowie. Orginalnego orla ziebickiego (bez kolorow) mozna znalezc na tumbie ksiazecej w Henrykowie. Ziebicki orzel byl czarno-czerwony tak jak w przypadku ksiazat Swidnicy od ktorych bezposrednio sie wywodzil. Takie barwy m.innymi nosi na malowidle w mauzoleum w Starym Wielislawiu poswieconym Janowi Ziebickiemu, ktory polegl walczac z husytami.

Obrazek

Tu dyskusja o tym na stronie historycy.org. Gdzie mozna znalezc wiecej przykladow obalajacych teorie z linkowanej strony o niebieskiej polowce orla. Istotniejsze konkrety spod linku- Według "Armorial de Gelre" Bolko III, książę ziębicki miał w herbie dwudzielnego orła czerwono-czarnego w złotym polu. Natomiast herb złożony, księcia ziębicko-oleśnickiego Karola II z rodu Podiebradów umieszczony na ambonie kościoła zamkowego w Oleśnicy wskazuje, że znakiem księstwa ziębickiego był orzeł dwudzielny czarno-czerwony z przepaską sierpową na tarczy w słup złoto-srebrne. W wersji czarno-czerwonej uzywa tego herbu rowniez czlowiek, ktory widac bardzo porzadnie zajmuje sie tematem, autor strony poczet.com

TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA



Acha. Flaga z orlem z plyty nagrobnej Boleslawa Wysokiego podoba mi sie lepiej od obecnej wersji flagi wojewodztwa, nie od wersji Mboro. Ta wersja od Mboro jest tez swietna. Zwlaszcza orzelek jest lepszy od tego uzywanego obecnie przez wojewodztwo.
  
mboro
28.03.2010 16:45:22


Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Wrocław

Posty: 19 #506477
Od: 2009-10-28


Ilość edycji wpisu: 12
No to po kolei... miało byc o flagach a zeszło na herby... zawstydzony

--------------------------------------------
(1)
Zdziwił mnie fakt, że Adam Kromer popełnił takiego "babola" – w znakomitej większości swoich opracowań jego wiadomości są prawdziwe i weryfikowalne.

--------------------------------------------
(2)
Swojego orzełka stworzyłem wykorzystując stylizację pracy Poznaniaka i Bastianowa; i tak:

strzałka najpierw pożyczyłem rysunek tego herbu:
Obrazek
strzałka następnie wykonałem ten rysunek herbu piastów świdnickich (po wizycie w

TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA

):
Obrazek
Wzorowałem się na płycie nagrobnej Bolka Surowego:
Obrazek
Po załadowaniu na Commons, plik funkcjonuje na Wiki jako herb Księstwa Świdnickiego pan zielony

strzałka raz jeszcze wykorzystałem tę stylizację orła, by wykonać rysunek zgorzelca...

--------------------------------------------
(3)
Z herbem Henryka Brodatego jest jeden problem – nie wiadomo jakie były jego tynktury...

Mała dygresja – heraldycznie: godło to znak, symbol; zaś herb, to godło na tarczy herbowej
(zgorzelec, to godło; zgorzelec w złotym polu, to herb).

Michał Szuster na przywoływanej tu już stronie (www.poczet.com) podaje czarne godło w srebrnym polu:
Obrazek

Herby (conajmniej dwóch) współczesnych powiatów zawierają godło Henryka:
powiat lubiński (czarne godło w polu srebrnym) oraz powiat bolesławiecki (czarne godło w polu złotym):

Obrazek Obrazek

pzdrwm cool

PS. Kto wie, czy z henrykowskiego herbu nie wywodzi się polski herb szlachecki "Szeliga":
Obrazek
_________________
Terra Silesiae – Patria Mea...
  
Electra17.08.2022 04:15:49
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 3 / 3    strony: 12[3]

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » HISTORIA DOLNEGO ŚLĄSKA » (DOLNO)ŚLĄSKA FLAGA

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

randki | własny sklep internetowy | promocje | darmowe forum | sklepy | opinie, testy, oceny