PROJEKT USTAWY O SAMORZĄDZIE WOJEWóDZKIM
organy, kompetencje itp.
USTAWA o samorządzie województwa
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1
1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, należy
przez to rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2.
1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Art. 3.
Administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i pod jednym zwierzchnikiem.
Art. 4.
1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru lub kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Art. 5.
1. Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa statut województwa.
Art. 6.
1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2. Województwo ma osobowość prawną.
3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.

Artykuł 7 Statuty wojewódzkie
1. Każde województwo nadaje sobie demokratyczny statut województwa.
2. Statut województwa oraz zmiany w nim dokonywane uchwala sejmik województwa większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby radnych.
3. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
4. Statuty województw wymagają gwarancji Rzeczpospolitej. Rzeczpospolita gwarantuje je, jeżeli nie są one sprzeczne z ustawami i Konstytucją Rzeczpospolitej.
Artykuł 8 Umowy między województwami
1. Województwa mogą między sobą zawierać umowy, jak też i tworzyć wspólne organizacje i instytucje. Mogą one zwłaszcza wspólnie realizować zadania w interesie regionalnym.
2. Rzeczpospolita może w ramach swoich kompetencji brać w nich udział.
3. Umowy między województwami nie mogą pozostawać w sprzeczności z prawem i interesami Rzeczpospolitej, jak i prawami innych województw. Należy je przedstawić Radzie Ministrów do wiadomości.
Art. 9. Stosunki województw z zagranicą
1. Województwo może w sprawach należących do ich samodzielnego zakresu działania zawierać umowy z zagranicą.
2. Wojewoda zawiadamia Radę Ministrów o podjęciu rokowań w sprawie takiej umowy. Przed jego zawarciem wojewoda winien uzyskać zgodę Rady Ministrów. Zgodę uważa się za udzieloną, jeżeli Rada Ministrów w ciągu 56 dni, od dnia, kiedy wpłynęła prośba o zgodę, nie zawiadomi wojewody o odmowie. Upoważnienie do podjęcia negocjacji i zawarcia umowy wydaje Prezydent Rzeczpospolitej na wniosek zarządu województwa i za kontrasygnatą wojewody.
3. Na żądanie Rady Ministrów województwo wypowiada umowy, o których mowa w ust. 1. Jeżeli województwo we właściwym czasie tego obowiązku nie wypełni, prawo wypowiedzenia umowy przechodzi na Rzeczpospolitą.
4. Województwa podejmują odpowiednie środki potrzebne do wykonania umowy w zakresie samodzielnego działania województw. Jeśli województwo we właściwym czasie nie wypełni tego obowiązku, kompetencje do podjęcia tych środków, w szczególności do wydania potrzebnych ustaw, przechodzi na Rzeczpospolitą. Środek, podjęty przez Rzeczpospolitą, na podstawie tego postanowienia, w szczególności wydane w tym trybie ustawa lub rozporządzenie traci moc, gdy województwo podejmie potrzebne środki.
5. W sprawach wykonywania umów międzynarodowych Rzeczpospolitej przysługuje prawo nadzoru także w sprawach, które należą do zakresu samodzielnego działania województw.
6. Województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych.
7. Porozumienia, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 10
Województwa mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego
udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 11
Samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa.
Art. 12
1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla województwa mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami województwa określa uchwała sejmiku województwa.
Rozdział 2
Województwo
Artykuł 13 Istnienie i terytoria województw
1. Rzeczpospolita chroni istnienie i terytoria województw.
2. Zmiany w liczbie i pozycji województw wymagają zgody zainteresowanej ludności, zainteresowanych województw oraz narodu i województw.
3. Zmiany terytorium między województwami wymagają zgody zainteresowanej ludności, jak i zatwierdzenia ich przez Sejm i Senat w formie uchwały konstytucyjnej.
4. Województwa mogą między sobą na podstawie umowy dokonywać regulacji granic.
Art. 14.
1) Stolicą Województwa Dolnośląskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Wrocław.
2) Barwami Województwa Dolnośląskiego są kolory biały i złoty. Flaga składa się z dwóch pasów o równej długości, z których górny jest biały a dolny złoty.
3) Godło Województwa Dolnośląskiego przedstawia jednogłowego i czarnego orła ze zwieńczoną krzyżem białą przepaską sierpową, biegnącą przez skrzydła i pierś. Orzeł znajduje się w złotym polu.
Art. 15
1) Stolicą Województwa Górnośląskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Opole.
2) Barwami Województwa Górnośląskiego są kolory złoty i niebieski. Flaga składa się z dwóch pasów o równej długości, z których górny jest złoty, a dolny niebieski.
3) Godło Województwa Górnośląskiego przedstawia jednogłowego i złotego orła, który znajduje się w niebieskim polu.
Art. 16
1) Stolicą Województwa Kujawsko - Pomorskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Inowrocław.
2) Barwami Województwa Kujawsko - Pomorskiego są kolory czarny i czerwony. Flaga składa się z dwóch pasów o równej długości, z których górny jest czarny, a dolny czerwony.
3) Godło Województwa Kujawsko - Pomorskiego przedstawia połulwa czarnego i połuorła czerwonego, których głowy łączy złota korona. Połulew i połuorzeł znajdują się w złotym polu.
Art. 17
1) Stolicą Województwa Lubelskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Lublin.
2) Barwami Województwa Lubelskiego są kolory biały, złoty i czerwony. Flaga składa się z trzech pasów, z których górny i dolny są szersze od pasa środkowego. Górny pas jest biały, środkowy złoty, a dolny czerwony. W środku flagi widnieje herb Województwa Lubelskiego.
3) Godło Województwa Lubelskiego przedstawia srebrnego jelenia, który ma na szyi złotą koronę. Barwą pola herbu na którym znajdują się jeleń jest czerwona.
Art. 18
3) Stolicą Województwa Łęczycko- Sieradzkiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Łódź.
2) Barwami Województwa Łęczycko- Sieradzkiego są kolory biały, czerwony i złoty. Flaga składa się z trzech pasów o równej długości, z których górny jest biały, środkowy czerwony, a dolny złoty.
3) Godło Województwa Łęczycko- Sieradzkiego przedstawia herby: ziemi łęczyckiej, ziemi sieradzkiej i ziemi wieluńskiej. Herb ziemi łęczyckiej to połulew czerwony w polu srebrnym i połuorzeł srebrny w polu czerwonym. Herb ziemi sieradzkiej to połulew srebrny w polu czerwonym i połuorzeł czarny w polu złotym, których łączy złota korona. Herb ziemi wieluńskiej to Baranek Boży na czerwonym polu.
Art. 19
1) Stolicą Województwa Małopolskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Kraków.
2) Barwami Województwa Małopolskiego są kolory biały, złoty i czerwony. Flaga składa się z trzech pasów, z których górny i dolny są szersze od pasa środkowego. Górny pas jest biały, środkowy złoty, a dolny czerwony.
3) Godło Województwa Małopolskiego przedstawia białego orła w złotej koronie z złotą przepaską sierpową biegnącą przez skrzydła. Orzeł znajduje się na czerwonym polu.
Art. 20
1) Stolicą Województwa Mazowieckiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Płock.
2) Barwami Województwa Mazowieckiego są kolory biały, złoty i czerwony. Flaga składa się z trzech pasów o równej długości, z których górny jest biały, środkowy złoty, a dolny czerwony.
3) Godło Województwa Mazowieckiego przedstawia białego orła z złotą przepaską sierpową biegnącą przez skrzydła. Orzeł znajduje się na czerwonym polu.
Art. 21
1) Stolicą Województwa Podlaskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Białystok.
2) Barwami Województwa Podlaskiego są kolory biały, złoty, niebieski i czerwony. Flaga składa się z trzech pasów o równej długości, z których górny jest biały, środkowy niebieski, a dolny czerwony.
3) Godło Województwa Podlaskiego przedstawia na dzielonej w słup tarczy o obu polach czerwonych: polskiego orła białego w koronie i Pogoń litewską.
Art. 22
1) Stolicą Województwa Podkarpackiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Rzeszów.
2) Barwami Województwa Podkarpackiego są kolory niebieski, złoty, i czerwony. Flaga składa się z trzech równych pasów. Górny pas jest niebieski, środkowy złoty, a dolny czerwony.
3) Godło Województwa Podkarpackiego przedstawia na dzielonej w słup tarczy: herb Małopolski i herb ziemi przemysko – sanockiej. W prawym polu czerwonym biały orzeł w złotej koronie z złotą przepaską sierpową biegnącą przez skrzydła, w lewym błękitnym polu złoty dwugłowy orzeł.
Art. 23
1) Stolicą Województwa Kaszubsko - Pomorskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Gdańsk.
2) Barwami Województwa Kaszubsko - Pomorskiego są kolory czarny, biały i złoty. Flaga składa się z trzech pasów, z tym że górny i dolny są szersze od środkowego. Górny pas jest czarny, środkowy biały, a dolny złoty.
3) Godło Województwa Kaszubsko - Pomorskiego przedstawia na dzielonej w słup tarczy: herb księstwa kaszubskiego i herb Prus Królewskich. Herb Kaszub to czarny gryf na złotym polu, natomiast herb Prus Królewskich to w polu srebrnym czarny orzeł ze złotą koroną na szyi i ręką zbrojną wyrastającą z prawego skrzydła.
Art. 24
1) Stolicą Województwa Staropolskiego i siedzibą jego najwyższych władz są Kielce.
2) Barwami Województwa Staropolskiego są kolory niebieski, srebrny i czerwony. Składa się z czterech pól o jednakowej szerokości, równej 1/3 wysokości flagi. Jeden z pasów, barwy złotej, umieszczono pionowo od strony drzewca flagi. Pozostałe trzy pasy umieszczone są poziomo, mają barwy (od góry) niebieską, srebrną i czerwoną..
3) Godło Województwa Staropolskiego przedstawia na dzielonej w słup tarczy: w polu pierwszym naprzemiennie ułożone po trzy pasy białe i czerwone, zaczynając od góry czerwonym oraz w polu drugim dziewięć złotych gwiazd sześcioramiennych ułożonych w prostokącie.
Art. 25
1) Stolicą Województwa Zachodniopomorskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Szczecin.
2) Barwami Województwa Zachodniopomorskiego są kolory niebieski i biały. Flaga składa się z dwóch pasów o równej długości, z których górny jest niebieski, a dolny biały.
3) Godło Województwa Zachodniopomorskiego przedstawia czerwonego gryfa na srebrnej tarczy.
Art. 26
1) Stolicą Województwa Warmińsko-Mazurskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Olsztyn.
2) Barwami Województwa Warmińsko-Mazurskiego są kolory złoty, czerwony i czarny. Flaga składa się z trzech pasów o równej długości, z których górny jest złoty, środkowy czerwony, a dolny czarny.
3) Godło Województwa Warmińsko-Mazurskiego przedstawia na dzielonej w słup tarczy o obu polach czerwonych: herb biskupstwa warmińskiego oraz herb Prus Książęcych (Mazur). Herb Warmii to w polu czerwonym Baranek Boży krwawiący do złotego kielicha, natomiast herb Mazur to czarny orzeł, który na szyi ma złotą koronę, na skrzydłach złotą przepaskę sierpową, a na piersi duży srebrny inicjał - S.
Art. 27
1) Stolicą Województwa Wielkopolskiego i siedzibą jego najwyższych władz jest Poznań.
2) Barwami Województwa Wielkopolskiego są kolory czerwony, biały i czarny. Flaga składa się z trzech pasów o równej długości, z których górny jest czerwony, środkowy biały, a dolny czarny.
3) Godło Województwa Wielkopolskiego przedstawia ukoronowaną czarną głowę bawołu ze złotym kolcem z nozdrzach, w polu szachowanym srebrno- czerwonym.
Rozdział 3
Zakres działalności
Art. 28
1. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele:
1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej,
2) pobudzanie aktywności gospodarczej,
3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń,
5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
1a. W strategii rozwoju województwa wydziela się okres niewykraczający poza okres objęty aktualnie obowiązującą strategią rozwoju kraju.
1b. Strategia rozwoju województwa zawiera:
1) diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej województwa,
2) określenie celów strategicznych polityki rozwoju województwa,
3) określenie kierunków działań podejmowanych przez samorząd województwa dla osiągnięcia celów strategicznych polityki rozwoju województwa,
4) listę projektów infrastrukturalnych o szczególnym znaczeniu dla osiągnięcia celów strategicznych rozwoju województwa,
5) prognozę wysokości środków publicznych służących realizacji projektów, o której mowa w pkt 4.
2. Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej,
4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli,
5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie
postępu technologicznego oraz innowacji,
7) wspieranie rozwoju kultury oraz sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturowym i jego racjonalne wykorzystywanie,
8) promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa,
9) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
3. Strategia rozwoju województwa jest realizowana przez regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. Nr 227, poz. 1658), oraz przez inne instrumenty prawne i finansowe.
4. Samorząd województwa może występować o dofinansowanie realizacji regionalnego programu operacyjnego środkami budżetu państwa i środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz innymi środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych, w trybie określonym w odrębnej ustawie.
5. Wykonywanie zadań związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa należy do samorządu województwa. Zasady finansowania rozwoju regionalnego oraz źródła dochodów województwa w tym zakresie określają odrębne ustawy.
Art. 29
1. Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z samorządem gospodarczym i zawodowym,
2) administracją rządową,
3) innymi województwami,
4) organizacjami pozarządowymi,
5) szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.
2. Wykonując zadania określone w ust. 1, samorząd województwa może również współpracować z organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza sąsiednich.
Art. 30
1. Sejmik województwa określa zasady, tryb i harmonogram opracowania strategii rozwoju województwa, uwzględniając w szczególności:
1) zadania organów samorządu województwa przy określaniu strategii rozwoju województwa,
2) tryb i zasady współpracy z podmiotami wymienionymi w art. 29.
2. Uchwała sejmiku województwa dotycząca spraw wymienionych w ust. 1 podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 31
1. W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także może przystępować do takich spółek.
2. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek polega na wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi województwa.
3. Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
Art. 32.
1. Dla ustawodawstwa samorządu wojewódzkiego zastrzeżone są:
1) ustrój wojewódzkich władz administracyjnych, samorząd powiatowy i gminny, podział administracyjny województwa,
2) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,
3) promocji i ochrony zdrowia,
4) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
5) sprawy wyznaniowe z wyłączeniem spraw polityki zagranicznej (konkordat),
6) pomocy społecznej i socjalna,
7) polityki prorodzinnej,
8) modernizacji terenów wiejskich,
9) zagospodarowania przestrzennego,
10) ochrony środowiska,
11) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych
12) ustawodawstwo wodne z budownictwem wodnym z wyłączeniem ustawodawstwa o sztucznych drogach wodnych oraz regulacji rzek spławnych i granicznych,
13) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
14) kultury fizycznej i turystyki,
15) ochrony praw konsumentów,
16) leśnictwo, rolnictwo, rybołówstwo, hodowla bydła, tępienie szkodników leśnych i rolnych,
17) organizacja sił policyjnych, bezpieczeństwo publiczne,
18) policja budowlana, straż pożarna, policja drogowa, utrzymanie dróg lądowych,
19) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy,
20) sprawy sanitarne z wyłączeniem przepisów dotyczących zwalczania chorób zakaźnych i chorób zwierzęcych,
21) melioracje rolne,
22) koleje drugo- i trzeciorzędne.
2. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie obronności.
3. Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.
4. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Rozdział 4
Władze samorządu województwa
Art. 33
Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.
Art. 34
1. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
Sejmik
Art. 35
1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lub 5 lat, licząc od dnia wyborów.
3. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa statut województwa.
Art. 36
Zasady i tryb odwołania sejmiku województwa przed upływem kadencji określa statut województwa.
Art. 37
Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
a) statutu województwa,
b) zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
2) uchwalanie strategii rozwoju województwa,
3) uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
4) podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
5) podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu województwa, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w odrębnych przepisach,
6) uchwalanie budżetu województwa,
7) określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu
województwa,
9) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa, sprawozdań finansowych województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
10) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa z tytułu wykonania budżetu województwa,
11) uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat lokalnych,
12) podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym jednostkom samorządu terytorialnego,
13) uchwalanie „Priorytetów współpracy zagranicznej województwa”,
14) podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach
regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
15) wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia wojewody województwa,
16) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu województwa, w tym w szczególności z działalności finansowej i realizacji programów, o których mowa w pkt 2,
18) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich,
19) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania
lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała sejmiku województwa jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają
kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą sejmiku województwa,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd województwa w roku budżetowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
19a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
20) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem województwa do kompetencji sejmiku województwa,
21) uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów samorządu województwa.
Art. 38
1. Uchwały sejmiku województwa zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
Art. 39
1. Sejmik województwa wybiera ze swojego grona marszałka oraz nie więcej niż 3 wicemarszałków, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Marszałek i wicemarszałek sejmiku województwa nie mogą wchodzić w skład zarządu województwa.
3. Zadaniem marszałka sejmiku województwa jest wyłącznie organizowanie pracy sejmiku oraz prowadzenie obrad sejmiku. Marszałek może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wicemarszałka. W przypadku nieobecności marszałka i niewyznaczenia wicemarszałka, zadania marszałka wykonuje wicemarszałek najstarszy wiekiem.
4. Odwołanie marszałka i wicemarszałka sejmiku województwa następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa, w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji marszałka lub wicemarszałka, sejmik województwa podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 14 dni od dnia złożenia rezygnacji przez marszałka lub wicemarszałka jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez sejmik województwa z upływem ostatniego dnia, w którym powinna być podjęta uchwała.
Art. 40
1. Sejmik województwa obraduje na sesjach zwoływanych przez marszałka sejmiku w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Sejmik województwa może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu sejmiku.
3. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa zwołuje marszałek sejmiku z poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
4. Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów lub w przypadku wyborów przedterminowych na dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do sejmiku województwa.
5. W przypadku wyborów przedterminowych pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa do czasu wyboru marszałka sejmiku prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa marszałek sejmiku obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 7 stosuje się przepis ust. 2, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek wojewody województwa marszałek sejmiku województwa jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji sejmiku projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd województwa, a projekt wpłynął do sejmiku co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji sejmiku.
Art. 41
1. Sejmik województwa może powoływać ze swojego grona stałe i doraźne komisje do wykonywania określonych zadań.
2. Statut województwa określa przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące składu, organizację wewnętrzną i tryb pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa.
Art. 42
Radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w statucie województwa.
Art. 43
1. Sejmik województwa kontroluje działalność zarządu województwa oraz wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów. Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcjami wojewody województwa, marszałka i wicemarszałków sejmiku województwa oraz radnych będących członkami zarządu województwa.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do sejmiku województwa w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa. Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.

Radni
Art. 44
1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie:
„Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej województwa i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej”.
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji sejmiku województwa oraz radny, który uzyskał mandat w czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
Art. 45
1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej województwa. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców województwa postulaty i przedstawia je organom województwa do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi.
3. Radny jest obowiązany brać udział w pracach organów samorządu województwa oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub desygnowany.
4. Mandatu radnego województwa nie można łączyć z:
1) mandatem posła,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 46
1. Radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych.
2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
3. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
4. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).
5. Sejmik województwa przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.
6. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w województwie, w którym uzyskał mandat.
7. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych, uwzględniając celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 47
1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie wojewódzkim w tym województwie, w którym radny uzyskał mandat. Przepis ten nie dotyczy radnych wybranych do zarządu województwa, z którymi stosunek pracy jest nawiązywany na podstawie wyboru.
2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
3. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
4. Zarząd województwa lub wojewoda województwa nie może powierzyć radnemu województwa, w którym radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 48
1. Radny, który przed uzyskaniem mandatu pozostawał w stosunku pracy w urzędzie
wojewódzkim lub był zatrudniony na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej w tym województwie, w którym uzyskał mandat, jest obowiązany złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania, o którym mowa w art. 44 ust. 1.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek pracy nawiązany na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej przejętej lub utworzonej przez województwo w czasie kadencji termin, o którym mowa w ust.1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust.1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
6. Po wygaśnięciu mandatu radnego w trybie ust. 2, urząd wojewódzki lub wojewódzka
samorządowa jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Radny jest obowiązany zgłosić gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 49
1. Pracodawca jest obowiązany zwalniać radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia radnemu brania udziału w pracach sejmiku województwa i jego komisji oraz zarządu województwa.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody sejmiku województwa,
którego radny jest członkiem. Sejmik województwa odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu przez tego radnego.
Art. 50
1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących
podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art. 44 ust. 1.
2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi
zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.
Art. 51
1. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia województwa, w którym radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
2. Jeżeli radny, przed rozpoczęciem wykonywania mandatu, prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
3. Radni i ich małżonkowie oraz małżonkowie członków zarządu województwa, kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz osób zarządzających i członków organów zarządzających wojewódzkimi osobami prawnymi nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem wojewódzkich osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie tych osób na te funkcje są z mocy prawa nieważne.
4. Jeżeli wybór lub powołanie, o których mowa w ust. 3, nastąpiły przed rozpoczęciem
wykonywania mandatu radnego albo dniem wyboru członka zarządu województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej oraz osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną, osoby, o których mowa w ust. 3, są obowiązane zrzec się stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania przez radnego albo od dnia wyboru lub powołania na stanowisko. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub funkcji osoba, o której mowa w ust. 3, traci je z mocy prawa po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
5. Radni nie mogą posiadać pakietu większego niż 10% udziałów lub akcji w spółkach handlowych z udziałem wojewódzkich osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją sejmiku województwa, a w razie niezbycia ich nie uczestniczą one przez okres sprawowania mandatu i 2 lat po jego wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy, prawa do podziału majątku, prawa poboru).
Art. 52
1. Radny, sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa są obowiązani do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, zwanego dalej „oświadczeniem majątkowym”. Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych,
4) zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych
kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
2. Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynależność poszczególnych
składników majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową.
3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:
1) radny - marszałkowi sejmiku województwa,
2) wojewoda województwa, marszałek sejmiku województwa – Prezesowi Rady Ministrów,
3) wicewojewoda województwa, sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa - wojewodzie województwa.
4. Radny składa pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia województwa, w którym uzyskał mandat, jeżeli taką działalność prowadził przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez radnego co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz na 2 miesiące przed upływem kadencji.
5. Sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia wyboru lub powołania na stanowisko albo od dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa są obowiązani dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli prowadzili ją przed dniem wyboru, powołania lub zatrudnienia. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym
złożono oświadczenie majątkowe. Osoby, którym złożono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez 6 lat.
7. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje również urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia również zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) małżonka osoby składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do porównania
treści analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio złożonych oświadczeń majątkowych oraz z dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku podejrzenia, że osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę lub zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do dyrektora urzędu kontroli skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego podmiotowi, który złożył wniosek w tej sprawie, przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z dnia 28 września 1991r. o kontroli skarbowej dotyczące kontroli oświadczeń majątkowych osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do 30 października
każdego roku przedstawia sejmikowi województwa informację o:
1) osobach, które nie złożyły oświadczenia majątkowego lub złożyły je po terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych
wraz z ich opisem i wskazaniem osób, które złożyły nieprawidłowe oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza oświadczenia majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego członka zarządu województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa, uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.
Art. 53
1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji
o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.
2. Wojewoda i marszałek sejmiku województwa przekazują Prezesowi Rady Ministrów kopie oświadczeń majątkowych, które im złożono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Art. 54
1. Radny, sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa są obowiązani do złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez ich małżonka, wstępnych, zstępnych oraz rodzeństwo, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie województwa, w którym osoba obowiązana do złożenia oświadczenia pełni funkcję lub jest zatrudniona. Obowiązani są oni również do złożenia oświadczenia o umowach cywilnoprawnych zawartych przez ich małżonków, wstępnych, zstępnych i rodzeństwo, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami województwa, wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi lub wojewódzkimi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, której małżonek, wstępny, zstępny lub rodzeństwo w okresie pełnienia funkcji lub zatrudnienia tej osoby zostali zatrudnieni na terenie danego województwa w jednostce organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego albo rozpoczęli świadczyć pracę lub wykonywać czynności zarobkowe na innej podstawie w spółkach handlowych, w których co najmniej 50% udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego, jest obowiązana do pisemnego poinformowania o tym fakcie osobę, której składa oświadczenie majątkowe. Obowiązek złożenia informacji dotyczy również przypadku zmiany stanowiska przez małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwo zatrudnionych w podmiotach, o
których mowa w zdaniu pierwszym.
3. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, składane są w ciągu 30 dni od dnia wyboru,
powołania lub zatrudnienia, a w przypadku podjęcia działalności gospodarczej
albo zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, w trakcie pełnienia funkcji lub w czasie zatrudnienia - w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia oświadczenia. Informacja, o której mowa w ust. 2, składana jest w terminie 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny jej złożenia.
4. Do składania oświadczeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis art. 52 ust. 3.
5. Do oświadczeń, o których mowa w ust. 1, oraz informacji, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 52 ust. 6 i 8, z tym że nie przesyła się ich właściwemu urzędowi skarbowemu i nie podlegają one analizie przez urząd skarbowy.
6. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz informacja, o której mowa w ust. 2, podlegają ujawnieniu na zasadach określonych w art. 53, z tym że ujawnieniu nie podlegają informacje dotyczące adresów zamieszkania osób je składających oraz osób, których one dotyczą.
Art. 55
1. Niezłożenie oświadczenia majątkowego w terminie określonym w art. 52 ust. 4 i 5, oświadczeń, o których mowa w art. 54 ust. 1, lub informacji, o której mowa w art. 54 ust. 2, w terminie określonym w art. 54 ust. 3 przez:
1) radnego - powoduje utratę diety do czasu złożenia oświadczenia lub informacji,
2) członka zarządu województwa, kierownika wojewódzkiej
samorządowej jednostki organizacyjnej, osobę zarządzającą i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osobę wydającą decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa – powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres od dnia, w którym powinny być złożone oświadczenie lub informacja do dnia złożenia oświadczenia lub informacji.
2. Jeżeli sekretarz zarządu województwa, nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 54 ust. 1, lub informacji, o której mowa w art. 54 ust. 2, sejmik województwa odwołuje ich, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub informacji.
3. Jeżeli kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa nie złożą w terminie oświadczenia majątkowego, oświadczeń, o których mowa w art. 54 ust. 1, lub informacji, o której mowa w art. 54 ust. 2, właściwy organ odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpóźniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do złożenia oświadczenia lub informacji.
4. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
Art. 56
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, oświadczeniach, o których mowa w art. 54 ust. 1, albo informacji, o której mowa w art. 54 ust. 2, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.
Art. 57
1. Sekretarz zarządu województwa, kierownik wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wojewody województwa w trakcie pełnienia funkcji lub trwania zatrudnienia oraz przez okres 3 lat po zakończeniu pełnienia funkcji lub ustaniu zatrudnienia nie mogą przyjąć jakiegokolwiek świadczenia o charakterze majątkowym, nieodpłatnie lub odpłatnie, w wysokości niższej od jego rzeczywistej wartości od podmiotu lub podmiotu od niego zależnego, jeżeli biorąc udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych jego dotyczących, mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zależnym w rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w jego organach, także na podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania większości członków organów zarządzających podmiotu zależnego,
3) więcej niż połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie członkami zarzą


  PRZEJDŹ NA FORUM